torstai 17. heinäkuuta 2014

Tour de Keski-Suomi, 3. etappi Sumiainen - Viitasaari

Keskiviikko 10.7.2014

Näkyy telttailu nukuttavan... vai onko se päivän rasitus? Kun kömpii kymmeneltä telttaan ja heräilee puol kasin aikaan, niin eikös ne ole aika kivan mittaiset yöunet?

Aamupala rannassa ja pullakahvi vielä leirintäalueen respassa, niin sillä jaksoi lähteä päivän etapille. Tosin evästähän pitää olla aina mukana edes vähän!

Ajoimme Sumiaisista kohti Äänekoskea, tie 6450. Se oli mukavan pieni ja hyväkuntoinen. Siitä 642:lle ja pikku pysähdys Paatelan kanavalla, joka ei vielä ollut auki ennen puolta päivää. Siispä jatkoimme matkaa
kahvitauolle Äänekosken keskustaan kahvila Wilhelmiinaan. Oli hyvät sämpylät ja kakut!

Koska halusimme välttää nelostietä, niin ajoimme pienempää nelostien vierustietä muutaman kilometrin matkan etelän suuntaan, jotta pääsimme tielle nr 13. Se olikin tie, jossa tuntui ajaminen olevan vaarallisinta koskaan! Liikenne oli kova, piennarta ei juuri mitään ja keltaisella viivalla ohittajia oli paljon... usein myös vastaantullessa. Meille jäi aika pieni tila noissa tilanteissa. Emme tykänneet siitä yhtään. Mutta pakko oli tuo tie ajaa, että pääsimme kääntymään Saarijärven kohdalta pienemmälle tielle nr 648.

Se olikin oikein mukava pätkä, taas kivan kumpuilevaa maastoa. Tosin maisemat olivat pääasiassa metsää.

Iltapäivällä pysähdyimme Kannonkoskella syömään Pitopirtissä pitsaa. Terassi vähän arvelutti, sillä siinä oli päiväkaraoke! Oisi päässyt laulaa lurauttamaan pitsaa odotellessa, mutta jätettiin tällä kertaa väliin. Sisätiloissa oli kuitenkin viileämpää ja rauhallista. Tässäkin paikassa huomasi sisällä, että sisustukseen ja viihtyvyyteen oli selvästi panostettu. Että oikein hyvä kuppilastoppi!

Kannonkoskella oli satanen täyttynyt matkaa sille päivää... noin 35 jäljellä, kohteena Viitasaaren Hännilänsalmen leirintäalue. Jatkoimme 648, kunnes saavuimme 77:lle. Vähän taas arvelutti kahden numeron tie, mutta tässäpä liikenne olikin oikein sujuvaa eikä yhtään vaaratilannetta meistä ollut! Liekö johtunut siitä, että tien keskiviivalla ei ole tärinäraitaa... Autoilijat ohittivat siis nätisti reilusti kiertäen. Kiitos heille!

77:lla oli myös reilusti tätä pyöräkaistaa:

Melkein kohteessa, pintakaasulla:

Ajopäivän lopuksi olikin vielä niinkuin piste iin päälle. Noin kilometri 4-tietä etelään, josta pääsi kääntymään leirintäalueelle. Eipä ollut herkkua ajaa ylämäkeen, jossa on samaan suuntaan ohituskaista ja liikenne sen mukaista... sekä tärinäraita pientareen puolella = pientaretta ei voinut ajaa.

No hengissä kuitenkin ja leiri pystyyn.. Taas järvinäköala. Normitoimet ajon jälkeen, uimaan ja suihkuun! Vesi oli todella lämmintä!

Tässä kohteessa satoi illalla muutaman pisaran ja koko yön tuuli reilusti. Tosin muutenkin leirintäalue oli ympäristönä not so nice... tuntui kuin ois lentokentällä ollut, sen verran lähellä oli nelostie ja siitä aiheutuva raskaan liikenteen melu.

Ajopäivän saldo 138 km, 777 nousumetriä.

keskiviikko 16. heinäkuuta 2014

Tour de Keski-Suomi, 2. etappi Tervo - Sumiainen

Tiistai 8.7.2014

Ensimmäinen yö teltassa oli aika äänekäs... mikään ihminen ei niitä ääniä kuitenkaan tuottanut! Järvellä oli lukuisia lokkeja, kalatiiroja, joutsenia ym. lintuja jotka pitivät somaa ääntelyä lähes läpi yön ;) Virkeänä kuitenkin teltasta kömmittiin ulos aurinkoiseen ulkoilmaan, joka enteili taas helteistä päivää.

Aamupala, kamat kasaan ja menoksi. Normiaika koko viikon ajan oli lähteä noin klo 10 ajamaan taipaletta.

Suuntasimme tietoisesti soratieosuudelle, jonka piti olla maisemallisesti jotain muuta mitä se oli... eipä näkynyt paljon järveä... ikävä soratie vain, jonka pituus oli noin 20 km. Ihan kuin joku ois paikoittain harjoitellut Jyväskylän suurajoihin tai vastaavaa... sen verran oli paljon irtosoraa varsinkin mutkissa. Oltiin tiellä nr 5460.
Takamus ja kädet kiittivät, kun saavuimme taas pikitielle.

Tietä 545 ajoimme vain pienen pätkän ja käännyimme kohti Rautalampea tielle nr 5451. Maisemallisesti ihan mukavia pätkiä ja sopivan, oikeasti sopivan kumpuilevaa maastoa.
Ruokaa! Taas näitä reissun kohokohtia. Hyvää ruokaa ja kiva paikka muutenkin. Tämä oli sit Morton, Emäpitäjän Olohuone Rautalammilla. Voimme suositella! Ihan vaikka jos kääntyis autollakin joskus pois 9-tieltä ja poikkeaisi sapuskalla...

Täydella mahalla olikin hyvä jatkaa kohti päivän määränpäätä, Sumiaista. Koskaan ei oltu käyty sielläkään aiemmin...
Ajoimme kohti länttä tiellä nr 69. Siinä oli muutama mukava järvimaisema, kuten tämä Kivisalmi.

Ja kun aikansa ajaa helteessä, niin tekee taas mieli jotain syödä ja juoda... Joten ei muuta kuin kurvaten Käpy-kahvilaan Konnevedellä! Jäätelöä ja kolajuomaa...

Konnevedeltä jatkoimme samaa kuusysiä Tankolammen kohdalle, josta päätimme ajaa päivän toisen hiekkatien, jos se ei olisi niin huonokuntoinen kuin aamupäivän ek. No ei ollu ihan niin surkea, joten sorapätkä 637 tuli sekin tutuksi. Mukava pikku kumpuilu ennen Sumiasten leirintäaluetta!

Telttapaikkakin löytyi helposti. Eipä näy oleva kovin suosittua telttailu nykyään... Ja taas saatiin järvinäköala, luonnon äänet... vaatimaton leirintäalue, mutta siisti kuitenkin.
Suurta ihmetystä tuotti se, että keskustasta emme löytäneet ruokapaikkaa. Ruokakauppaan ehdittiin ihan sattumalta ennen sulkemisaikaa, joka oli jo klo 18! Siis miettikää: parhaaseen kesäsesonkiin, niin putiikki menee kiinni klo 18. Ravintolaruokailu kääntyi siis makkaran paistohommiksi ja leirieväiksi, jotka ei kyllä olleet yhtään huono vaihtoehto rannan laavulla ollessa ja katsellessa tyyntä järvimaisemaa.

Illalla teimme renkaisiin tarkempaa tarkastelua ja niinhän siinä kävi, että Michelinin pro3 oli antautunut soratiellä. Oli sen verran iso pullistuma, että päätimme vaihtaa renkaan ennen kuin se pamahtaa tien päällä.

Päivän ajosaldo 117 km, josta 30 kilsaa sorateitä. Nousumetrejä reilu 600.

Tour de Keski-Suomi, 1. etappi Iisalmi - Tervo Caravan

Maanantai 7.7.2014
Odotimme uuden retkipatjan saapumista, jonka piti seurannan mukaan tullakin maanantaina klo 14 mennessä. Kuriiri olikin näppärä ja kantoi sen ovelle jo puoli kymmeneltä! Siitä alkoi parin tunnin ruokailu-kamat kärryyn -operaatio ja polkaisimme pyörät liikkeelle kotipihasta hieman yli klo 12.

Itselleni kiinnitin soman etukorin, joka oli reissussa todella näppärä! Napostelueväät ja kamera oli aina lähellä.

Reitti kulki tie nr 563, suuntana Pielavesi... ja tietenkin seudun suurin mäki piti olla tällä reitillä... Ruotaanmäki! Korkeuseroa on 100 m ja pituutta lähes 5 km. Mutta hyvin kärryn vetäjä jaksoi sen näin alkumatkasta kiskoa ylös.

Pielavedellä olikin aika pitää jäätelö- ja kahvipaussi, matkaa oli takana melkein 60 km. Tauon jälkeen suuntasimme tielle nr 77, josta Säviän kohdalta käännyimme kohti Tervo Caravania (tiet nr 554 ja 5517).
Maisemat olivat tyypillistä savolaista metsä- ja peltoaukeita, tosin elukoita ei ollut juuri muualla kuin ylämäissä paarmoja...

Saavuimme Tervon Äyskoskelle viiden tienoilla, jossa Lohimaakin sijaitsee. Saimme upean rantatontin teltalle Tervo Caravanista, jossa palvelu ja puitteet ovat myös telttailuun oivalliset. On sauna, suihkut, keittiö, grillauspaikat, veneet, kiipeilytelineet... ja näin telttaa kiskovillekin kiikutettiin pöytä ja tuolit!

Päivämatka jäi vähän "vajaaksi"... 98 km, 576 nousumetriä.

sunnuntai 6. heinäkuuta 2014

Kärry vailla rompetta

Niin se vaan odotuttaa, posti... no eihän se näin sunnuntaina oo jakopäivä muutenkaan. Vaan onpahan voinu puunata pyörää, pestä matot, etsiä varusteita...

Varustelista on lyhyt:
Teltta, Akka 2
Makuupussi x2
Makuualustat (siis se toinen tullenee maanantaina)

Vaatteita after bike:
Shortsit
T-paita
Toppi (vain mulla)
Sandaalit
Jumppatrikoot, kompressiosäärystimien kanssa = pitkät housut
Bikinit

Puhelin latureineen
Aurinkorasva+muu kosmetiikka
Pyöräily GT
Päiväksi ajonaposteltavaa, lisää saa matkalta
Muovipussi ja Minigrippejä

Ja mitä ei oo, sitä ei tarvita... ehkä...

perjantai 4. heinäkuuta 2014

Suunnittelua

Uutta retkipatjaa odotellessa ehtii suunnitella reittiä. Ensin oli tarkoitus suunnata Iisalmesta pohjoisen suuntaan, mutta minusta ei pelkkä korpitaival istu nyt tähän semi-mukavuus-alueelle. Siispä karavaanin suunta olis Keski-Suomen kierrokselle! Mihin päädytään... Sen tietää viikon päästä!

tiistai 4. maaliskuuta 2014

Takaisin treenaamaan!

Aamulla otettiin kädestä uudet kuvat ja murtumaa ei kuvissa näkynyt! Kipeä toi ranne silti on. Tais kudokset saada aika tärskyn ja reilu viikko paketissa lisää jäykkyyttä.

Mutta tästä taas kohti hikitreenejä, vaikka punnerrukset ja tangon kanssa heilumiset saa odottaa.

Fiiliksen parantamiseksi mäkiosuuden viimeinen pätkä... siitä kun selviää, niin puolet on ajettu!

sunnuntai 2. maaliskuuta 2014

Jännitystä elämään

Tää kävi sit luistelemassa Finland Ice Marathonilla 100 km. Muuten ois mennyt tosi hyvin, mutta tuli vedettyä lipat jo 8 kilsan kohdalla!

Peesasin edellä olevaa kovassa vastatuulessa, mies kaatui luistimen osuessa railoon. Melkein onnistuin väistämään, mutten ihan! Ei muuta kuin könöt ja kädet edellä jäähän. Vasen käsi taittui. Nousin ylös tämän kaatuneen miehen avustavana. Tunnustelin käden, että eihän tässä ehkä huonosti käynyt joten matka jatkui. Pitelin oikealla kädellä vasenta kättä käytännössä koko luistelun ajan. Vasen oli pois pelistä pitämään oikeata kättä!

Mutta niin tuli satanen luisteltua. Pisin matka luistimilla tätä ennen oli jotain 40 km. Ja jäällä oli tänä talvena 4. kerta. Lahjattomat treenaa!