torstai 21. heinäkuuta 2016

Kun Hullun Polkasu ei riitä

...niin jäädään polkemaan maastoon läskeillä Ylläkselle!
Kotiuduttiin Norjan Altasta sunnuntaina Äkäslompolon Rautamajaan iltapäivästä. Ystäväpariskunta oli valmistellut päivällisen filepihveineen ja lisukkeineen "mökille". Mikäs siinä oli palautuessa ja samalla tankatessa maanantaihin, jolloin varsinainen ajo vasta alkaisi!

Maanantaina aamupäivästä polkaistiin Ylläksen länsipuolta kohti Ylläsjärveä. Luontokokemuksina tietysti porot ja tällä kertaa myös kettu, josta en ehtinyt ottaa kuvaa. Pyöräilyreittimerkkejä oli, mutta jostain syystä ne loppuivat kohdassa jossa oli monta eri vaihtoehtoa edetä! Siispä kävimme piston kodalla, piston pientä polkua... joka päätyi ylitsepääsemättömään puroon sekä siihen ilmeisesti oikeaan reittiin, jossa edes läskipyörä ei kulkenu ja kengät kastuivat ekan kerran.

Kohti Ylläsjärveä matkalla oli paljon kaatuneita puita, suota ainaki yhteensä kilometrin verran ja taas kaatuneita puita. Aika jumppaa!!!
Päivän piristys oli suolla lakat ja Ylläsjärvellä cafe Pasila. Niillä jatkettiin maisematien kautta Lompoloon.

Hieno päivä! Aurinkoa, itsensä ylittämistä! Suolla itikoita, mutta sepä menikin sitten ajaen pienellä raivolla että pääsis sieltä aiemmin pois!

maanantai 18. heinäkuuta 2016

Kautokeino-Alta 125 km

Kolmas Hullun Polkasun päivä. Aurinkoa riitti hotellin pihassa lähtöpaikalla, sen verran oli kuitenkin viileämpää että oli puettava irtohihat ja hanskat. Matkaan polkaistiin jo klo 8 Norjan aikaa. Osa polkijoista ja rullaluistelijat olivat tehneet varaslähdön, jotta maaliin tulo ei menisi liian myöhäiseksi.

Poljettiin mukavassa junassa ensimmäiset kymmenet kilometrit. Etenimme tämänkin päivän mukavaa leppoisaa peekooajelua, pintakaasulla. Kävimme matkalla kahvilassa nauttimassa todella hyvät leivokset! Sillä energiamäärällä olikin helppo polkaista loput noin 35 kilometriä.

Kanjonin lasku meni sekin kuivissa olosuhteissa. Hieman sadetta tuli viimeisillä kilometreillä, muttei se edes kastellut tietä. Oikein hyvä ajopäivä!

Lopuksi uinti Jäämeressä. Vesi oli yllättävän lämmintä! Mitalit kaulaan ja tämän vuoden polkaisu oli paketissa.

perjantai 15. heinäkuuta 2016

Hetta-Kautokeino 82 km

Hyvien yöunien ja maittavan aamupalan jälkeen oli hyvä lähteä ajamaan päivän etappia, 82 km Hetasta Kautokeinoon.

Hetassa lähtöpriiffaus ja Slash esitti Hullun Polkasun teemabiisin. Sanat ovat hyvin osuvat!

Päivä alkoi puolipilvisenä ja lämpöäkin oli kohtuullisesti, joten irtolahkeita ei tarvinnut kumpikaan tänäänkään. Mulla oli irtohihat ja aluksi hieman mietin pitäisikö laittaa hanskat ja irtolahkeet, mutta eipä niitä tarvinnut. Hyvin lämpeni alkukilometrien aikana.

Saimme peesiin pari pyöräilijää ja neljästään ajoimme Galdotievaan, lähdöstä n. 28 km. Munkkien, kahvin ja kaakaon voimin jatkoimme matkaa. Aamun toinen peesaaja lähti mukaamme ja kolmestaan ajoimme Kautokeinoon saakka. Hieman oli vastatuulta tänäänkin, muttei niin paha kuin eilen. Perillä olimme jo ennen klo 12 Norjan aikaa, joten ehdimme käydä syömässäkin ennen hotellihuoneeseen pääsyä.

Yksi poro nähtiin tänään. Ensimmäinen pyörän selästä tällä retkellä.

Päivä oli helppo, huomenna veivataan Altaan vähän pidempi siivu! Vamos!

torstai 14. heinäkuuta 2016

Äkäslompolo-Hetta 138 km

Aamulla Jounin kaupan pihassa oli muitakin kuin me. Vedettiin alkujumppa (ajomies ei) ja eikun matkaan! Noin 150 polkijaa lähti liikkeelle ja 70 huoltojoukkoihin. Meillä ei omaa huoltoa ole. Osaamme varustautua riittävillä eväillä, tosin Jounin kaupan huoltoautosta saa tarvittaessa täydennystä. Ei siis mitään hätää!

Heti alkumatkasta erkaannuttiin pääjoukosta, että pääsi ajamaan omaa nautiskeluvauhtia. Semmonen 23-27,5 km/h oli ajomiehellä päivän keskivauhdit taukojen välillä. Oikein leppoisaa oli seurata läskipyörän leveän renkaan vanavedessä!

Mehän taukoiltiin useampaan kertaan, oli pientä evästaukoa, kuvaustaukoa, kannustustaukoa, puskataukoa ja kahvipaussi tyttöjen kahvilassa.

Hyvä ajopäivä lämpimässä kesäsäässä! Näitä lisää!

Kohta mennään!

Valmista! Aja!

keskiviikko 13. heinäkuuta 2016

Puolipakollinen siirtymä

Olisihan tätä välimatkaa Iisalmi-Äkäslompolo voinut lähteä taittamaan pyörälläkin, kuten mies viime kesänä. Mutta valinta oli tällä kertaa meille molemmille auto.

Ajoimme ensin Vaalaan tarkistamaan anopin puupinot! Komiat on!

Pysähdyimme matkalla Oulujoen ylittävällä riippusillalla Ahmaskoskella. Silta oli käyttökiellossa, joten yli emme menneet.

Koko päivän oli loistava kesäsää. Aurinko paistoi ja lämpöä oli 22-25 auton mittarissa. Matka taittui parilla tankkaustaolla, pitäähän sitä syödä hyvin että jaksaa polkea!
Poroja oli yllättävän paljon Kolari-Äkäslompolo välillä. Oli pieniä ja isoja, tiellä ja penkoilla...  nähtiin niitä  tänään enemmän kuin viime kesänä yhteensä viikon aikana!

Perillä Äkäslompolon Ravintola Rouhe ei pettänyt tälläkään kertaa pitsan suhteen. Hyvin maistui!

tiistai 12. heinäkuuta 2016

Se aika vuodesta

Kesäloma ja pyörät pyörii! Siinäpä se on tämänkin vuoden teema lomatekemisille. Mitä sitä muuta tarviikaan kuin raitista ulkoilmaa hyvässä seurassa?

Eilen maanantaina polkaistiin ns. harjoituslenkki torstaina alkavaan Hullun Polkasuun. Pidimme kohtuullista vauhtia, niin että loppumatkasta jo hapotteli reisiä... tuuli nimittäin puhalteli aina vastaan, vaikka reitti oli ympyrälenkki. Ajoimme Iisalmi-Paisua-Varpaisjärvi-Lapinlahti-Iisalmi 112 km, 783 nousumetrejä Garmin 705:n mukaan.

Lounasta söimme Varpaisjärven Essolla, perinteinen kylän huoltoaseman tunnelma ja hyvä palvelu. Suosittelemme!

Illalla teimme palauttelevan lenkin vielä läskeillä. Olihan upea päivä!